استراتژی به زبان ساده

به احتمال زیاد، در محیط کار، اصطلاحی به نام استراتژی زیاد به گوشتان خورده است.

آیا دقیقا می‌دانید استراتژی چیست؟ آیا می‌دانید برای رسیدن به موفقیت، لازم است سه سطح مختلف از استراتژی در سازمان پیاده‌سازی شود؟

در این مقاله، قصد داریم چند تعریف معتبر که در مورد استراتژی مطرح شده را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

استراتژی چیست؟

مردم در مورد استراتژی، باورها و تفکرات متفاوتی دارند.

برخی افراد بر این باورند که باید زمان حال را به دقت تحلیل کنند، تغییرات بازار یا صنعت را پیش‌بینی نمایند و بر مبنای آن‌ها، برای موفقیت در آینده استراتژی بنویسند. برخی دیگر معتقدند پیش‌بینی آینده کار دشواری است و ترجیح می‌دهند استراتژی خود را به شکل اصولی و ارگانیک تبیین کنند.

جری جانسون و کوان شولز نویسندگان کتابی به نام «شناسایی استراتژی شرکتی» هستند. آن‌ها در کتاب خود نوشته‌اند: استراتژی، جهت و مقیاس یک سازمان را در طولانی‌مدت مشخص می‌کند. آن‌ها معتقدند استراتژی، باید تعیین کند که منابع چگونه تخصیص داده شوند تا به نیازهای بازار و ذی‌نفعان پاسخ داده شود.

 

مایکل پروتر یک متخصص استراتژی و استاد مدرسه کسب‌ و کار هاروارد است. او اشاره می‌کند که تعریف جایگاه سازمان، مستلزم استراتژی است؛ این استراتژی است که تعیین می‌کند منابع، مهارت‌ها و شایستگی‌های سازمان چگونه باید با هم ترکیب شوند تا مزایای رقابتی را برای سازمان به همراه داشته باشند.

 

برای موفقیت در بازار، برنامه‌ریزی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ سازمان‌ها باید قدرت پیش‌بینی داشته باشند، از فرصت‌های موجود به نحو احسن بهره ببرند و خودشان را از تمامی جنبه‌ها برای موفقیت آماده سازند.

به عبارت ساده، در هر یک از تعاریف گفته شده، یک تعریف مشترک برای استراتژی وجود دارد و آن عبارت است از: «تعیین روش موفقیت در دوره زمانی مشخص پیش رو.»

 

برای یادگیری کامل سه سطح مختلف استراتژی، مقاله آموزشی استراتژی به زبان ساده را در وبسایت یک پله بالاتر مطالعه نمایید.

اگر مدیر هستید یا قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارید، درس غیر حضوری از تفکر استراتژیک تا مدیریت استراتژیک از مجموعه یک پله بالاتر را به شما توصیه می‌کنیم.